naar inhoud
stopconta

Sociaal Huis geeft advies over je jaarafrekening energie

01 feb
Eigenaars van een klassieke of digitale meter die voor een jaarafrekening kiezen ontvangen elk jaar rond hetzelfde moment hun energieafrekening. Ervaar je moeilijkheden om het bedrag te betalen? Kom dan langs in het Sociaal Huis voor advies.

Je energieverbruik wordt berekend aan de hand van de meterstanden. Geef je standen tijdig en correct door. Heb je een digitale meter? Dan ontvangt je leverancier automatisch deze gegevens.

Op je afrekening vind je je energieverbruik van het afgelopen jaar, en hoeveel je al dan niet nog moet betalen, naast de voorschotten die je het afgelopen jaar al betaalde. Betaalde je meer voorschotten dan het bedrag van je jaarafrekening, dan krijg je geld terug. Waren je voorschotten ontoereikend? Dan moet je bijbetalen.

Sociaal Huis geeft advies

Is het bedrag dat je moet betalen hoger dan verwacht en ervaar je moeilijkheden om je afrekening te betalen? Kom dan langs in het Sociaal Huis. Medewerkers helpen je een overzicht te krijgen op je situatie en geven vrijblijvend advies. In bepaalde situaties onderzoeken we of je recht hebt op een financiële tussenkomst.

Aanpassing voorschot

Na de jaarafrekening kunnen je voorschotfacturen aangepast worden op basis van je effectieve verbruik van het afgelopen jaar. Op die manier liggen de voorschotbedragen zo dicht mogelijk bij het werkelijke bedrag dat je uiteindelijk moet betalen voor je verbruik.

Vergelijk je energiecontract

Vergeet niet om af en toe je energiecontract te vergelijken met de nieuwe energiecontracten. Je energiecontract kan je altijd gratis opzeggen, wel kan het zijn dat jouw leverancier een vaste jaarvergoeding heeft berekend bij de start van je contract. Vergelijk prijzen via de V-Test van de VREG (vtest.vreg.be).

Vragen? Neem dan contact op met het Sociaal Huis (IJzerheemplein 4, 051 793 793 of sociaal.huis@diksmuide.be).

Nieuwsoverzicht